Bartók Béla: Román tánc Op.8a
Bartók Béla: III. zongoraverseny
Maurice Ravel: Lúdanyó meséi — szvit
Igor Stravinsky: Tűzmadár-szvit (1919)
20. század Oroszországtól Amerikáig – lényegében így lehet összefoglalni a műsort. A hangverseny első felében a fiatal és a haldokló Bartók áll előttünk. Op. 8-as román táncai közvetlenül a fiatalkori népdalgyűjtések emlékét őrzik, III. zongoraversenye pedig halála évében keletkezett, s ez a zenei végrendelet sokkal több lírát tartalmaz, mint Bartók korábbi zongoraversenyei. A hangverseny második részében francia és egy orosz mese hangzik el, melyek eleinte balettként kerültek a közönség elé, aztán váltak zenekari művekké. Ravel meséjét furcsa módon a Godebski családnál rendezett művészeti-esztétikai összejövetelek ihlették, a szerző ugyanis rendszerint megszökött a társalgásból, és a család gyermekeinek történő meséléssel töltötte el az időt. Stravinsky balettjének története az orosz mondavilágból táplálkozik, melyben a tündéri alakot öltő Tűzmadár legyőzi a gonoszt. Ez az orosz romantikában gyökerező, de hamisítatlan Stravinsky zenéjű kompozíció hozta el szerzőjének az első jelentős nemzetközi sikert.